سفرنامه ( شماره یک)

      مصرف گرایی

 در  سفر به شهر جهانی نخستین تجربه ،غرق شدن در مصرف و نظاره مصرف گرایی است. هرچقدر هم دست و پا بزنی که توی این دریا غرق نشی ، نمیشه چون عمق دریای مصرف در این شهر بسیار زیاده . 

البته این مساله در همه شهرهای دنیا ( چه جهانی و چه بومی و یا جهانبومی! مثل تهران)دیده می شه ،  اما شهرجهانی دائما به شهروندش یادآوری می کنه که باید "بخری ، تا باشی".....

اینجا از حدود یک ماه قبل از هر مراسمی برای اون مراسم تبلیغ می شه و فروشگاه ها و مغازه پر می شن از کالاهای مناسبتی....از یک ماه قبل از "روز شکرگذاری"، یک ماه قبل از "هالوین"، یک ماه قبل از "کریسمس" و حالا باور نکردنی است که یک ماه و نیم مانده به مناسبت بعدی شان و در حالی که هنوز دو روز به آغاز سال نو (سال 2012) باقی مانده ( یعنی مناسبت فعلی هنوز تمام نشده!)  فروشگاه ها و مراکز تجاری در رقابتی عجیب در حال عرضه کالاهای مناسبتی مناسبت بعدی هستند...(در همه رنگ و  همه شکل و برای هر سنی ) 

چند روز پیش روی یک بیل بورد تبلیغاتی بزرگ که جلو درب ورودی یک مرکز تجاری نصب شده بود دیدم  که با فونت بسیار بزرگی  نوشته بود :

" بخر، بخر، بخر، بخور ، بخر ، بخر، بخر"

 (Shop, Shop, Shop, Eat,,Shop, Shop, Shop)

براستی این "حقیقت"  یک شهر جهانی است. حقیقتی که اصرار می شود به نسل بعد از خودت هم انتقالش دهی. اینجا چند روز مانده به تعطیلات سال نو دانش آموزان مدارس را به صورت اردوی دانش آموزی به فروشگاه ها و مال ها می برند تا آنها هدیه بخرند ( احتمالا برای خیریه)  ...اما مساله اینست که چرا نقدی حساب نمی کنند؟

چون در شهر جهانی باید عادت خریدن و مصرف کردن به نسل بعدی منتقل شود!

 

/ 1 نظر / 15 بازدید
آسمان

سلام خانوم دکتر.‏ سال نو میلادی مبارک.‏ اگر امکان داره بفرماید یاز کدوم کشور صحبت می کنید.‏ ممنون