Contact me
My Profile
More ...
      یادداشت های آزاده شاهچراغی (درباره معماری ، منظر ، ... و باغ ایرانی)
ضیافت دوم ... by: آزاده شاهچراغی

 معماری ، خلاقیت و آموزش

آیا خلاقیت آموزش پذیر است ؟

 

شما چه فکر می کنید...آیا خلاقیت آموزش پذیر است ... آن هم در معماری..؟

اگر یکی از جنبه های معماری را در خلق و ارتقای کیفیت فضای زیست انسان، حل مساله problem solving بدانیم که در فرآیند طراحی معماری دائما در حال تصمیم سازی و تصمیم گیری برای سوالی هستیم....پس می توانیم جایگاه "خلاقیت" را در شیوه پاسخ و نوع پاسخ به سوال بیابیم...به طوریکه چه بسا گاه پاسخی نوین و بدیع به سوالات همیشگی را حاوی خلاقیت می دانیم....به عنوان مثال همین "خانه"- که موضوع ضیافت نخست  هم بود – یک سوال همیشگی در طول تاریخ استقرار بشر بصورت یکجانشینی بوده اما در هر زمان و هر مکان پاسخی معمارانه به آن داده شده و در شیوه پاسخ به این سوال همیشگی،  پاسخ های خلاقانه نیز مشهود بوده است....

 

 در واقع معماری همواره مورد سوال بوده است یا بهتر بگویم که به نظر من" معماری ذاتا سوال است." سوالی که در هر زمان پاسخی بدیع و منطبق با روح زمان را می طلبد....اما حال بر می گردم به سوالی که در ابتدا مطرح کردم... .آیا خلاقیت در معماری آموزش پذیر است ؟...آیا اساسا خلاقیت آموزش پذیر است ؟...بدون شک آموزش پذیر است....اما میزان انتقال آن متناسب با شیوه های گوناگون آموزش متفاوت است...

 

برای توضیح مطلب مثالی می زنم: نحوه پذیرش دانشجو در مدارس معماری ایران را مرور کنید...چند دهه ایست که دانشجویانی با سابقه تحصیل در حیطه ریاضیات پا به عرصه معماری ( و البته طراحی!) می گذارند...ذهنی با ساختار علوم ریاضی با آنکه بسیار پویاست اما برای هر سوال همواره به دنبال فقط یک پاسخ است که این در علم ریاضی مسلما بدیهی هم هست...!(و البته در شیوه و روش رسیدن به آن یک پاسخ "خلاقیت" هم معنی دارد)... اما تا آنجا که من اطلاع دارم  دربیشتر مدارس معماری دنیا  و البته در مدارس معماری ایران از آتلیه های اولیه با تمرین های گوناگون تلاش می شود ذهنیت دانشجو به سوی انتخاب بهترین پاسخ از میان صدها پاسخ برای یک سوال سوق دهند که این خود پیش از همه مستلزم پرورش قدرت تخیل و تصور بخشی از همان صدها پاسخ است... پس واضح است که تلاش می شود " خلاقیت" به شیوه بسیار ظریفی آموزش داده شود..."چراکه اساسا خلاقیت در ذات سوال گونه معماری مستتر است و معماری هم ذات سوال گونه بودنش را وامدار بعد هنری اش است"...

 

به یاد یکی از مباحث دکتر الهی قمشه ای افتادم... عنوان بحث بود " تمرین خلاقیت"...و پیشنهاد آقای دکتر به مخاطبان این بود که برای اینکه خلاق تر شوند و خلاقیت را تمرین کنندباید هر روز به یک موسیقی خوب (با ارزش) گوش کنند ، یک تصویر یا نقاشی خوب ببیند، یک شعر خوب بخوانند...و اینگونه خلاق تر شوند...

 

وقتی تامل می کنم می بینم که واقعا چه روشی از این بهتر ،ساده تر و فراگیر تر!؟...اگر هر اثر هنری(دارای ارزش) تلاش هنرمند برای ارائه بهترین و خلاقانه ترین پاسخ بوده باشد ، ذهن درتکرار رویارویی با این پاسخ ها  به تدریج  به سوی تصور و تخیل پاسخ های دیگر می رود و به این ترتیب "خلاقیت" را تمرین خواهد کرد...

آدرس وبلاگ میزبان ضیافت دوم - محمدرضا شیرازی  http://thirdlayout.persianblog.ir/

پایگاه انتشار آثارمیهمانان بدون وبلاگ ضیافت دوم   http://ziafate2.persianblog.ir/

 

  Comments ()
My Tags نقد و نظر (۸٤) خبر (٧۳) معماری (٧٠) کارنامه نویسنده (٦٧) همایش ها و سخنرانی ها (۳٩) شهرسازی (۳٧) معماری و منظر (۳۳) باغ ایرانی (٢٦) آموزش معماری (٢۳) مقالات (۱۸) تکنولوژی (۱٦) هنر معاصر (۱٥) ذهن خلاق (۱٥) سفرنامه (۱٤) محیط زیست (۱۳) بازآفرینی باغ ها (۱٢) پارادایم های پردیس (۱٢) نکته ها (۱۱) معرفی کتاب (۱۱) ایران (٧) نمایشگاه ها (٧) پایان نامه های راهنمایی شده (٥) معماری و بانوان (٥) حمل و نقل شهری (٤) روش تحقیق (۳) تاریخ (۳) شهر زیست پذیر (۳) پلارای شهری (٢) روان شناسی محیط (٢) جامعه (۱) رسانه ها (۱)
My Friends 2A magaine +زروان Gardens of Iran Book Iran Book News Agency Persian Garden of Geneva SAVAP International Journal Tehran Times World ArchitectureCommunity آرش پوراسماعیل آرونا اطلاعات دانشجويان و اساتید نخبه واحد علوم و تحقیقات ایسنا ايمان رييسی بهرام هوشیار یوسفی پایگاه خبری فضای سبز و محیط زیست ایران توکا نیستانی خبرگزاری کتاب ایران روابط عمومی دانشگاه روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات شهر عباس کاظمی علی اعطا علیرضا بندرآباد فصلنامه آبادی کتابخانه امید ایران کمال يوسف پور گالری احسان گردهمایی مکتب اصفهان لینکستان معماری مجله علمی پژوهشی هویت شهر مجله معمار مجله معماری و ساختمان مجله معماری و فرهنگ مجموعه مقالات معمارشیتکت معماری نیوز نظر آنلاین نگار نصيری نینا شاهرخی واحد علوم و تحقيقات