Contact me
My Profile
More ...
      یادداشت های آزاده شاهچراغی (درباره معماری ، منظر ، ... و باغ ایرانی)
ضیافت سوم by: آزاده شاهچراغی

                                          

آموزش معماری،...

حل مساله یا طرح مساله ؟ ...مساله  اینست !

 

بگذارید بی مقدمه شروع کنیم...اگر آموزش معماری بر پایه  حل مساله استوار باشد...پس درسیستم آموزشی مباحث در جهت پرورش یک تکنسین و یا یک به قول ما مهندس معمار که قرار است در حرفه معماری ! مشغول به ارائه خدمات باشد (که البته خوب هم هست)  شکل می گیرد ...همه جور درسی از سازه ، گارگاه ،تاریخ معماری ، طراحی اقلیمی ، جزییات اجرایی ساختمان و ... که به معرفی راه های حل مساله می پردازند!...آموزش داده می شوند...و برای پرورش یک مهندس معمار شاید روش بدی نباشد...!

 

اما درکمال تعجب انتظارداریم درآخردوره تحصیل دردانشگاه .. معمارطراح  ( آرشیتکت)!...پرورش داده باشیم!..حال آنکه پرورش توان طراحی می بایست از آموزش طرح مساله آغاز شود....(اگر درست در خاطرم مانده باشد!)  کریم رشید...که یک طراح مشهور است می گفت زمانیکه می خواهم مثلا یک "شیر آب" ..طراحی کنم...زیاد به دنبال این نیستم که طرح "شیرهای آب" دیگر را ببینم یا مرور کنم..بلکه از ابتدا به مساله اصلی طرح می پردازم : مساله اصلی "شیر آب" ...خروج آب به عنوان عنصر مایع است....! ...بعد از اینکه مساله طرح مشخص شد...به طراحی می پردازم...در واقع طرح و حل مساله توامان در پروسه طراحی اتفاق می افتد.  

 

به نظر من یکی از وجوه اصلی آموزش معماری..آموزش طرح مساله است... زمانیکه به بدیع ترین آثار معماری جهان ( گذشته و معاصر) دقت می کنیم می بینیم که مساله اصلی طرح در این آثار نمایان است...در واقع این طرح مساله در معماری  است که موجب گسترش مرز دانش معماری می شود...

 

با این توضیح ( که البته می دانم نسبت به عمق بحث خیلی مختصر بود!)...به صراحت می توان گفت که شاید توقع زیادی از سیستم آموزشی متداول در آموزش معماری داریم...انگارکه سوار قطاری به سمت شمال هستیم اما می خواهیم سر از سمت غرب درآوریم... تا فراموش نکردم این را هم بگویم: به خاطر دارم در کنگره دانشجویان معماری در سال 1378 در شیراز ( که یادش بخیر!) یکی از معماران خوب ونسبتا جوان آنروز که امروز خیلی هم موفق است...در یکی از پنل های گفتگو به صراحت گفت که در دانشگاه چیززیادی یاد نگرفتم...بیشترخودم تلاش کردم! ..آنروز همه از جمله مسولان دانشگاه مذکوربه این بحث اعتراض کردند...اما به نظرم واقعیتی بود که حقیقت داشت ... حتما اساتید ایشان در دانشگاه اطلاعات خوبی برای حل مساله به ایشان داده بودند اما مطمئنا فقط این اطاعات از وی طراح ( آرشیتکت) نساخته بود...این موضوع فقط هم شامل سیستم آموزش معماری کشور ما نمی شود...حتما خودتان از بیوگرافی تادو آندو مطلعید...آندوهرگز آموزش آکادمیک ندید...در محیط حرفه ای آتلیه معماری ...معمار و انصافا طراح شد...

 

....در حال حاضر در دنیا در دانشکده های معدودی سیستم آموزش بر پایه طرح مساله پیش می رود!

 

این بحث بسیار مفصل است فقط امیدوارم این یاداشت کوتاه (در این روزهای برفی دیماه 86..!)توانسته باشد مساله اصلی را طرح کند!

 

آدرس وبلاگ میزبانان ضیافت:

http://eventspace.persianblog.ir

  Comments ()
My Tags نقد و نظر (۸٤) خبر (٧۳) معماری (٧٠) کارنامه نویسنده (٦٧) همایش ها و سخنرانی ها (۳٩) شهرسازی (۳٧) معماری و منظر (۳۳) باغ ایرانی (٢٦) آموزش معماری (٢۳) مقالات (۱۸) تکنولوژی (۱٦) هنر معاصر (۱٥) ذهن خلاق (۱٥) سفرنامه (۱٤) محیط زیست (۱۳) بازآفرینی باغ ها (۱٢) پارادایم های پردیس (۱٢) نکته ها (۱۱) معرفی کتاب (۱۱) ایران (٧) نمایشگاه ها (٧) پایان نامه های راهنمایی شده (٥) معماری و بانوان (٥) حمل و نقل شهری (٤) روش تحقیق (۳) تاریخ (۳) شهر زیست پذیر (۳) پلارای شهری (٢) روان شناسی محیط (٢) جامعه (۱) رسانه ها (۱)
My Friends 2A magaine +زروان Gardens of Iran Book Iran Book News Agency Persian Garden of Geneva SAVAP International Journal Tehran Times World ArchitectureCommunity آرش پوراسماعیل آرونا اطلاعات دانشجويان و اساتید نخبه واحد علوم و تحقیقات ایسنا ايمان رييسی بهرام هوشیار یوسفی پایگاه خبری فضای سبز و محیط زیست ایران توکا نیستانی خبرگزاری کتاب ایران روابط عمومی دانشگاه روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات شهر عباس کاظمی علی اعطا علیرضا بندرآباد فصلنامه آبادی کتابخانه امید ایران کمال يوسف پور گالری احسان گردهمایی مکتب اصفهان لینکستان معماری مجله علمی پژوهشی هویت شهر مجله معمار مجله معماری و ساختمان مجله معماری و فرهنگ مجموعه مقالات معمارشیتکت معماری نیوز نظر آنلاین نگار نصيری نینا شاهرخی واحد علوم و تحقيقات